Vaccineer iedereen die werkt in verpleeghuizen

In de verpleeghuizen wordt binnenkort gestart met covid 19 vaccinaties om daar in de toekomst besmettingen met Corona te vermijden. Heel verstandig want de nabije geschiedenis leert ons hoe snel Corona in de verpleeghuizen om zich heen slaat en iedereen die ik ken wil dat dat stopt. Het is alleen jammer dat de overheid denkt dat het inenten, op korte termijn, alleen nodig zou zijn voor betaalde vaste zorgmedewerkers en kwetsbare bewoners. Waarom alleen betaalde zorgmedewerkers? Mantelzorgers en vrijwilligers die dagelijks of wekelijks persoonlijke zorgtaken of dagbestedingen in verpleeghuizen doen, zijn toch minstens even belangrijk? Als mantelzorger ben ik bv. dagelijks bezig met de persoonlijke verzorging van mijn moeder omdat ze anders heel snel afglijdt. Dat betekent dat ik haar dagelijks een of twee keer naar het toilet breng, ik was haar, ik breng haar een aantal keren per week naar bed, zet een paar keer per week haar zetpil, was haar kleding, verschoon regelmatig haar bed en meer dan dat. Waarom horen mensen zoals ik er niet bij om gevaccineerd te worden? 

Een mantelzorger die de persoonlijke verzorging van een naaste deels op zich neemt in het verpleeghuis, springt niet gratis bij omdat het zijn of haar hobby is, maar omdat de zorg zonder deze mantelzorgers onvoldoende kwaliteit van zorg te bieden heeft. Als mantelzorgers zijn wij wel jaren goed genoeg om bij te springen, maar nu zouden wij buiten de boot vallen als het gaat om vaccinaties voor zorgmedewerkers? Wij doen net zulke zorgtaken als vaste betaalde zorgverleners, nog sterker wij doen al jarenlang net dat stukje meer dat zo hard nodig is. Als wij als vaste mantelzorgers en vrijwilligers besmet raken met Corona dan kunnen wij er niet zijn voor deze kwetsbare personen. Door de eerste Corona lockdown ging mijn moeder gigantisch achteruit omdat ik er niet meer voor haar mocht zijn. Die ellende wil niemand nog eens meemaken.

Na alle drama uit de eerste lockdown heeft het verpleeghuis, waar mijn moeder woont, het besluit genomen om mantelzorgers en vrijwilligers juist wel weer toegang te verlenen. Dat is een goed besluit geweest. Ik ben trots op de managers uit dit huis. De bewoners knappen daar namelijk enorm van op. Dat de zorg onderbezet is, hoeft toch niet opnieuw uitgelegd te worden? 

De kwetsbaren in de verpleeghuizen wil je als mantelzorger of vrijwilliger toch kunnen blijven ondersteunen, zeker als zij tijdelijke bijwerkingen krijgen. Calculeer mantelzorgers en vrijwilligers die werkzaam zijn in de verpleeghuizen daarom alsjeblieft direct in bij het vaccineren in de zorg. Wij hoeven geen applaus maar wij horen wel bij het verlenen van de persoonlijke verzorging van onze naasten in de verpleeghuizen.

Deze blog is ook geplaatst op: https://mantelzorgelijk.nl/

Reacties

  1. Helemaal mee eens Mickey!!!
    Waar zou je zoiets aan kunnen kaarten..onder de aandacht brengen.
    Een petitie ondertekenen? Kan dat wel... online bv?

    Mijn tante is gestorven in de eerste lockdown.
    Ze woonde in *Sonnenburgh*.. en daar was een uitbraak ..haar afdeling was o.a.óók afgesloten.. weet zeker dat het ook met eenzaamheid te maken heeft gehad (5 weken geen bezoek meer)
    Verplegend personeel hebben/hadden geen tijd voor een praatje...langer dan een paar minuten. (begrijpelijk zij hebben het ook heel erg druk)
    Voordien hebben we met haar nog een vriendin van haar kunnen opzoeken die zij al lang niet gezien heeft, in het *Sonnenburgh* iets verderop... waar nu zo'n grote uitbraak is.(40 mensen overleden)
    Ben bang dat die vriendin er één van is... had ook al een hoge leeftijd... maar nog erg aanwezig.
    Gelukkig hebben ze elkaar nog kunnen zien en spreken...en we hadden afspraken gemaakt om nog vaak met haar, mijn tante, langs te komen.
    Maar helaas....Corona kwam!!!

    Ja.. mantelzorgers zijn nodig.
    Zij maken het verschil in kwaliteit van leven.
    Mickey ik hoop dat er gauw iets aan gedaan wordt.



    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Au

Domme lock down voor hulpbehoevende ouderen

Hoe goed te zorgen voor gezonde ouderen in verpleeghuizen met Corona?