Camera plaatsen? Voors en tegens.


Het voorval, dat in mijn vorige blog staat wil ik eigenlijk loslaten. Toch lukt het mij slecht om het gegeven dat mijn auto vernield is en dat ik daar nu voor op moet draaien zomaar van mij af te zetten. Ik vraag mij nu af of het zinnig is om een camera op mijn geparkeerde auto te richten. Zelf weet ik niets over camera’s en de regels en wetten die horen bij het plaatsen ervan, laat staan dat ik weet over hoe mijn medeburgers erover denken als ik een camera zou richten op de openbare ruimte, met als doel om mijn eigen auto in de gaten te houden.

Onderzoek

In twee besloten groepen op Facebook waar ik bij ingeschreven sta plaatste ik een oproep. In die oproep heb ik mensen uit de groep gevraagd of ze ervoor of ertegen waren als een buur een camera richt op zijn of haar auto op de openbare parkeerplaats. Ook heb ik uitgelegd waarom ik die oproep plaatste, door wat er met mijn auto was gebeurd.

Voors en tegens

Sowieso waren er in twee dagen ongeveer honderd mensen die hierop reageerden. Vijftig mensen reageerden met dat ze het prima vonden, gewoon doen. Als je niets fout gedaan hebt dan heb je toch ook niets te verbergen. Tien voorstanders gaven aan dat ze alleen voor waren als de beelden voor dat betreffende doel gebruikt zouden worden.
Twintig mensen waren tegen en vonden het bezwaarlijk en onacceptabel. Misbruik op sociale media was daarbij een punt. Zo van: ‘Stel ik ga op mijn bek en ik zie mijzelf terug op Dumpert, dan sta ik voor gek’. Daarnaast: ‘Stel ik geef een niets voorstellende innige omhelzing aan een collega, hoe leg ik dat dan uit als mijn vrouw dat ooit op camerabeelden tegenkomt?’ Of: ’Stel ik ga met mijn man op straat bepaalde erotische fantasieën naleven en dat wordt dan gefilmd en misbruikt’. Derest van de mensen attendeerden mij op zinnige regels en systemen rondom dit onderwerp.

Indiscreet

Zomaar beelden van anderen van je camera plukken en dan misbruiken op social media of anderszins is mijns inziens not done en behoorlijk indiscreet. Daarbij vraag ik mij onmiddellijk af of de mensen die dat doen het ook op prijs zouden stellen als wij hen voor gek zouden zetten of beelden tegen ze zouden misbruiken?

Camera in beeld

Sinds kort is er een politiesysteem dat ‘camera in beeld’ heet. Camera in beeld maakt het mogelijk dat men een eigen camera plaatst, gericht op een eigendom zoals bv. een auto of voordeur zolang de privacy van omwonenden hiermee niet geschonden zou worden en je de camera bij de politie eerst registreert. Informatie hierover kan je vinden op: https://www.politie.nl/themas/camera-in-beeld.html.

Bescherming persoonsgegevens

Verder is het verstandig om regels van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) te lezen. Zij zijn in 2017 middels een overheidsbesluit aangewezen als toezichthouder op de algemene bescherming van persoonsgegevens en de uitvoeringswet, hetgeen alles te maken heeft met privacyrecht. Informatie hierover vind je op: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/foto-en-film

Het oog van Big Brother

Degene die mijn spullen sloopt en er geen verantwoording voor neemt mag van mij door het oog van Big Bro opgeslagen worden. In die zin zou ik zeker een camera willen plaatsten. Er speelt bij mij alleen nog een andere tegen. Financieel kan ik het mij niet permitteren om een goede buiten camera te kopen die ook scherpe nachtbeelden geeft. De tijd breekt daarmee aan om dit voorval maar weer los te laten.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Au

Domme lock down voor hulpbehoevende ouderen

Hoe goed te zorgen voor gezonde ouderen in verpleeghuizen met Corona?