Horeca’s rokersruimte problematiek


De roker blaast zijn rook in de zuurstof die een niet roker, die zich in dezelfde ruimte bevindt, inademt. Dit geeft een niet roker een benauwd gevoel in de luchtwegen.  Is dat niet de grootste reden waarom de rokersruimtes in de horeca uitgevonden zijn? Mensen die niet goed tegen rook kunnen hoeven dan niet passief mee te roken en kunnen rustig op hun eigen plek blijven zitten. 

Als het om chocolade eten gaat dan is het anders. Je kan hooguit in de verleiding komen om ook chocolade te willen eten terwijl je eigenlijk wilt afvallen, maar die keuze maak jezelf. Je word niet van je plek verjaagt omdat je buurvrouw witte chocolade eet terwijl jij niet van witte chocolade houdt.

Al die ophef over dat er speciale rokersruimtes moesten komen in de horeca, waar ging dat dan over? Nu heeft Clean Air Nederland de rechter ineens doen besluiten dat het afgelopen moet zijn met de rokersruimtes in horecagelegenheden. Alsof je als horeca baas geen andere dingen aan je hoofd hebt dan al die opgelegde wetten en regels. Hoe goed is hier eigenlijk over na gedacht?

Achttien jaar geleden stopte ik met roken. Na vijf en twintig jaar voelde ik duidelijk dat mijn luchtwegen achteruit gingen van al dat roken. Bij elke sigaret kreeg ik het gevoel dat ik mijzelf aan het vergiftigen was. Zonde want mijn longen zijn mijn zuurstof provider en zuurstof heb ik nodig om van te leven. Ik vond mezelf genoeg waard om te stoppen met roken. Waarom zou ik mijn broodnodige zuurstof blokkeren met teer? En waarom zou ik  anderen spekken die daar dan rijk van worden terwijl ik er vroeg of laat waarschijnlijk ziek van wordt? De meeste mensen met longkanker zijn nu eenmaal rokers. Dat is in de medische wereld grondig onderzocht. Het kost de wereld handen vol geld dat roken. Als sterke vrouw zou dat stoppen met roken mij heus wel lukken. 

Als niet roker heb ik niets te zoeken in een rokersruimte. Naar mijn idee zijn er pas problemen als rokersruimten in de horeca afgeschaft worden. Mensen die niet meer binnen mogen roken gaan dan naar buiten. Wat krijg je dan? Enthousiaste buiten rokers die hun luidkeelse conversatie midden in de nacht voor je deur gaan voeren? Als jij toevallig net als ik tegenover, onder of naast een horecagelegenheid woont dan is dat natuurlijk helemaal niet wenselijk. Mijn slaapkamer raam grenst aan de ingang van een grote horeca onderneming. 

Trouwens wel erg jammer dat rokers hun eigen longen blijkbaar met volle overtuiging willen vervuilen. Hoe kunnen we nou een schoner milieu om ons heen realiseren als mensen het voor zichzelf niet eens over hebben om hun eigen longen vrij te willen houden van al die zwarte teer die de broodnodige zuurstof in de longen uiteindelijk blokkeert? 

Roken is zo achterhaald.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Au

Domme lock down voor hulpbehoevende ouderen

Hoe goed te zorgen voor gezonde ouderen in verpleeghuizen met Corona?