Domme lock down voor hulpbehoevende ouderen

De situatie zoals die momenteel rondom Corona in onze verpleeghuizen gaande is, raakt kant noch wal daar waar het gaat om onze hulpbehoevende nog Corona vrije ouderen. Je kan niet langer volhouden dat er voor deze groep mensen sprake is van een intelligente lock down. Onze ouderen zouden voldoende moeten worden beschermd tegen Corona, hetgeen niet gebeurt en ook niet mogelijk blijkt. Jonge militairen die geneeskundige opleidingen volgen worden momenteel als vrijwilligers in de verzorgingshuizen aan het werk gezet. Natuurlijk heb ik veel respect voor deze jonge militairen, laat dat duidelijk zijn. Zij zijn er om de Corona vrije hulpbehoevende ouderen te verzorgen op afdelingen waar ook Corona patiënten in quarantaine aanwezig zijn. Deze jonge soldaten hebben alleen helaas met deze ouderen geen enkele band of ervaringsdeskundigheid opgebouwd.
Wij, de mantelzorgers, vaak eerste contactpersonen, zijn de dochters, zonen, partners of andere naasten. Wij hebben onze ervaringsdeskundigheid door de jaren heen al lang en breed opgebouwd. Hoezo zouden wij wel verwijtbaar zijn als wij Corona binnenbrengen, terwijl de vaak ernstig tekortschietende zorg en de nieuwelingen zonder ervaring dat dan niet zouden zijn?

Mijn moeder van vijf en tachtig is halfzijdig verlamd en kan daardoor maar een arm en hand gebruiken. Zij is echt niet de enige die heel hard extra hulp nodig heeft in deze tijd. Het komt nu nog veel harder aan als de zorg het met de hygiëne niet zo nauw neemt in de verpleeghuizen. De eerst verantwoordelijke verzorgers in verpleeghuizen zijn nu nog minder aanspreekbaar, t.b.v. de ouderen, dan voordat er een pandemie uitbrak. Dit heeft alles te maken met dat juist die verzorgers nu nodig zijn bij de Corona patiënten die in quarantaine zitten.
Het was al vaak eerder een uitzondering dan een regel, dat verzorgers mijn moeder hielpen met haar handen wassen na haar toiletbezoek. Hoe was dat dan nu, nu de ouderen alle redenen hadden om hun nagels te verbijten? Zowel aan mijn moeders handen als aan mijn moeders voeten werden zes weken lang haar nagels niet schoon gemaakt en niet geknipt.
Mijn moeder liet ook weten dat ze die mooie nieuwe dekbedhoes die ik vorige week bracht nog steeds niet gezien had. Ik doe nog steeds haar was en weet natuurlijk heel goed welke dekbedhoes er dan nu al zeventien dagen op haar bed lag. Tja, wij vinden maar een wasmachine en een droger voor een afdeling van veertien mensen nu eenmaal niet zo fris. Inmiddels waren haar haren vandaag ook al negen dagen niet gewassen. Ze had al die tijd geen douchebeurt gekregen. Dit soort dingen zijn wij als mantelzorgers dus al jaren gewend. Veel verzorgers werken met hart en ziel om alle kwaliteit in de zorg hoog te houden, het is alleen niet genoeg. Het archief met schrijnende voorbeelden van wat er de afgelopen vier jaar mis ging en ontbrak, is veel te groot en kost teveel energie. Vanaf dat mijn moeder afhankelijk is van de zorg heb ik ingesprongen, wel vijftien uur per week of meer. Nu moet ik machteloos toekijken hoe mijn moeder verwaarloosd wordt en zo zijn er velen met mij.

Ervaringsdeskundigen met jarenlange ervaring worden geweerd en jongeren die totaal geen verstand hebben van onze dierbaren die mogen wel naar binnen. Er is niet of nauwelijks tijd en hulp om deze mensen goed in te werken. Het verschonen van het bed en het douchen, het wassen van mijn moeders handen en haar is al teveel gevraagd en dat is nog maar een tipje van de sluier.

Dat jongeren zonder ervaring en de ernstig tekort schietende zorg geoorloofd mogen zijn om Corona het verpleeghuis binnen te brengen, zonder dat zij verwijtbaar zijn terwijl wij als dierbare naasten met jarenlange verzorgende ervaringen dat niet zijn is niet langer acceptabel.
De verzorgers kunnen de kwaliteit van de zorg voor onze ouderen al jaren niet waarborgen, net zo min als dat zij de bescherming tegen Corona kunnen garanderen. Daarbij als de zorg niet verwijtbaar is, dan zijn de mantelzorgers dat evenmin. Het is de hoogste tijd dat de ouderen die het overleefden hun broodnodige hulp weer kunnen krijgen en bovenal dat zij zelf mogen beslissen over hun lot. Niets is minder intelligent dan deze domme lock down in de verpleeghuizen.

Mijn blog is ook geplaatst door:

https://mantelzorgelijk.nl/  (Heel veel dank aan hen voor het plaatsen)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Au

Hoe goed te zorgen voor gezonde ouderen in verpleeghuizen met Corona?